Co na kolację jeść, a czego unikać?

Kolacja to posiłek, który często traktujemy zbyt lekko. Jednak jest to posiłek, który ma spore znaczenie w codziennej diecie. Ważne jest jednak, by wiedzieć, jaką kolację jeść, by była ona zdrowa i dobrze wpływała na pracę organizmu. Co zatem wolno, a czego należy unikać?

Po pierwsze – kiedy?

Istotną sprawą jest również ustalenie idealnej pory na kolację. Najlepiej jeść ten posiłek około 2-3 godziny przed pójściem spać. Dlaczego? Tyle czasu potrzebuje bowiem nasz organizm, by strawić posiłek. A jest bardzo ważne, by kolacja została dobrze strawiona, bo w przeciwnym razie, to co zjemy zacznie się odkładać i szybko przybierzemy na wadze.

Co na kolację?

kolacja 2

Przy dobieraniu składników na ten posiłek trzeba pamiętać o dwóch kwestiach. Przede wszystkim kolacja nie może być zbyt ciężka – posiłki ciężkostrawne będą skutecznie zakłócać sen, gdyż wywołają bóle żołądka, niestrawność, wzdęcia. Z drugiej strony, kolacja nie może też składać się tylko z węglowodanów prostych, gdyż sprawią, że poziom cukru we krwi bardzo szybko wzrośnie, a później spadnie – czego efektem będzie uczucie głodu. Co zatem powinno znaleźć się na talerzu?

Idealnym rozwiązaniem będzie połączenie węglowodanów złożonych z błonnikiem. Pierwszy składnik pozwoli na dłużej nasycić organizm i zahamować głód, podobnie jak ten drugi. Warto na kolację spożyć też tłuszcz oraz białko. Wtedy stworzony będzie posiłek pełnowartościowy, ale nie obciążający organizmu. W produktach idealnych na kolację można zatem uwzględnić pełnoziarniste pieczywo, kaszę gryczaną, ryż brązowy, jogurt naturalny, ale także warzywa, np. cukinia, rzodkiewka, sałata, pomidor i ogórek.

Czego natomiast lepiej na kolację nie jeść?

Unikać należy węglowodanów prostych, do których zaliczamy białe pieczywo, owoce, słodycze i fast foody. Należy też zrezygnować z ciężkostrawnych kolacji, takich jak smażone produkty czy strączkowe rośliny. Kolacja to nie czas na ziemniaki, słodkie owoce, biały ryż czy słodkie napoje.

książka 1

Co daje stosowanie się do takich wskazówek? Odpowiednio skomponowana kolacja doda energii, zaspokoi głód, a jednocześnie nie przysparza poczucia dyskomfortu. Takie kolacje sprawią, że organizm będzie działał sprawnie, będziemy czuć się zdrowi, będziemy cieszyć się dobrą kondycją i dobrym samopoczuciem.

Tworzenie takich odpowiednio skomponowanych posiłków może nie być łatwe, dlatego warto korzystać z rad doświadczonych dietetyków. Świetnym rozwiązaniem może okazać się książka „Jedzenie to leczenie”, w której znajduje się wiele ciekawych i praktycznych porad dotyczących zdrowego odżywiania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *